lars.o.ericsson@philosophy.su.se

Lars O Ericsson är docent i praktisk filosofi, författare, konstkritiker och konstskribent. 1987-2004 var han konstkritiker och kulturskribent i DN samt 1989-1994 regelbunden medarbetare i amerikanska Artforum.
Publicerad produktion i urval
Min publicerade produktion sönderfaller i huvudsak i två delar. Perioden 1970 - 1980 var min huvudinriktning socialfilosofisk. Bland annat hör min doktorsavhandling (1975, se under A 2., nedan) till denna period.
Under perioden därefter (1980 -) har jag nästan uteslutande ägnat mig åt konst, estetik, konstteori och konstkritik, främst i Sverige (DN) men också internationellt.
A. Böcker
1. Argumentation och värderingar i reklamen, Studentlitteratur, 1971, med Andrén, Hemberg, Tännsjö
2. Justice in the Distribution of Economic Resources, 1975, Almqvist & Wiksell International (doktorsavhandling)
3. Filosofi och samhälle, 1978, Doxa, tillsammans med Andrén, Hamilton, Bergström och Ofstad
4. Rhetoric and Ideology in Advertising, 1978, Liber, tillsammans med Andrén, Ohlsson, Tännsjö
5. Justice, Social and Global, 1980, Akademilitteratur, tillsammans med bl.a. Galtung, Frankena, Barry och Markovic
6. Om det Moderna, 1988, ARS Förlag, tillsammans med bl.a. Castro, Örtegren
7. Att tänka annorlunda, 1990, Symposion, tillsammans med bl.a. Max Book, Donald Broady, Sven-Olov Wallenstein, Margaretha Åsberg
8. Dawid M + M, 1993, Museum Volkwang, Tyskland tillsammans med fotokonstnären Dawid
9. I den frusna passionens heta skugga; essäer om 80- och 90-talets konst, 238 sid., Carlsson Bokförlag 2001.
10. "Torsten Andersson", Sveriges Allmänna Konstförening, 2002, konstbiografi författad tillsammans med Lars Nittve och Magnus Bons.
11. "Trilogy", Galerie am Taxispalais, Gratz, Bildmuseet i Umeå, 2003, bok/katalog författad tillsammans med Silvia Eblmayr och Jan-Erik Lundström.
12. "Maya Eizin Öijer, Bohusläns museum, 2004, konstbiografi författad tillsammans med Jan-Erik Lundström och John Peter Nilsson.
13. "Code Manifest", Gabor Palotai Publisher, 2003, bok författad tillsammans med Linda Rampell.
14. "Samtidskonst för lärare och andra intresserade", bok utgiven av Moderna museet och Lärarförbundet, 2005, medförfattare.
15. "Mordet på Tensta Konsthall, utgiven av Print-on-Demand, 2005.
16. "Tourist Class", bok/katalog utgiven av Malmö Konstmuseum, 2005,
medförfattare.
B. Konstteori/konstfilosofi (i urval)
1. "Både och", om Måns Wrange, 1988, Galleri Enkehuset
2. "Fragments of a Future Past", om Jan Håfström, 1988, The Arts Club of Chicago
3. "Spelet mellan logos och kaos", 1989, Neoscandia, Norrköpings Konstmuseum, Nordiskt Konstcentrum
4. "Dan Wolgers", 1991, Beckers stipendiatkatalog
5. "I den frusna passionens heta skugga", om Maya Eizin, 1991, Nordiskt Konstcentrum, Helsingfors
6. "Skenets sanning och äkthet", Lika med, 1991, Moderna museet
7. "Rhetoric as Textuality", 1991, Stillstand Switches, Zürich
8. "Lusthus", om Gunilla Wihlborg, 1992, Södertälje Konsthall
9. "I livets marginal", om Håkan Welin, 1993, Galleri Enkehuset
10. "Insert, History is what hurts", om Martin Sjöberg, 1993, Wasahuset, Stockholm
11. "Folkhemmet flyttar till stan", 1994, om Dick Bengtsson, Lunds Konsthall
12. "Världen som förlängning av oss själva", om Steven Bachelder, Se Hur Det Känns, Rooseum, 1995
13. "Tunafish Disaster", om Martin Sjöberg, Silverstein Gallery, New York, 1996
14. "The Patterns of Childhood", text i katalog om Maria Miesenberger, Hasselblad Center, 1998
15. "The Work of Art as Space", i katalog om Per Barclay för Samtidsmuseet i Oslo, 1998
16. "Det verkligas försvinnande - och återkomst" i katalogen "XpoSeptember", Stockholm Fotofestival 1998
17. "Tom Bogaards abstrakta realism", i katalog om målaren Tom Bogaard, Galleri Krister Fahl, 1999.
18. "Skiljestället mellan språk och språk", i katalog om Andreas Gedin, Gävle Konstcentrum, 2001
19. "True lies on a silver platter", i katalogen om Nathalia Edenmont, Wetterling Gallery, 2003
20. "Five Swedish Samples", i katalogen till "Delayed on Time", samtidsmuseet i Zagreb, 2004
21 . "Dawid Merit", katalogessä, utgiven av Millesgården, 2005.
C. Essäer och artiklar i konst- och kulturtidskrifter (i urval)
1. "En tyst dialog", Paletten, 1/87
2. Postmodernitet och Realism", Paletten, 2/88
3. "Realism och Underhållning", Paletten, 1/89
4. "Ett utdraget farväl", Konstnären, 2/89
5. "Måleriet som kategori är idag historia", Konstnären, 1/90
6. "Art can make a difference", 90-tal, nr 10, 1993
7. "Viljan att bevara", Index, 2/94
8. "Bortom äkthet och falskhet", 90-tal, nr 11, 1994
9. "Dawid, nomad, ontolog och magisk formalist", 90-tal, nr 15, 1995
10. "Om det verkliga", Index, nr 3-4, 1996
11. "Dick Bengtsson", Hjärnstorm, nr 60, 1997
12. "Documenta X", Moderna Museets Vänners Tidskrift oktober, 1997
13. "Inte bara färg", i Konstvärlden nr 4, 1998
D. Dagskritik och kulturartiklar i DN
1 Konst: En skrattspegel av underlagskräm DN 011124
2 Möglighet ger möjlighet? DN 011123
3 Konst DN 011123
4 Samtida konst får öppet hus i Frankrike DN 011121
5 Konst: Nutida ikoner DN 011114
6 Man måste inte se allt, man kan välja och vraka DN 011031
7 Konst: Vera Nilsson talar till oss DN 011023
8 Tack och hej, Elliott och Botero DN 011019
9 Charmfull utopi DN 011019
10 Konst: Substitut. Mr X föredrar att gosa med hundar DN 011013
11 Konst: Sympatiskt men oroande DN 011009
12 Konst: Talibanspel och Jesusfotboll. Uppluckringen av genrerna på Skulpturens hus är befriande DN 010929
13 Julskinkan fastnar i halsen DN 010926
14 Konst: Långt borta och nära DN 010919
15 KONSTGUIDEN DN 010914
16 Konst: Pinsam klassträff på Liljevalchs DN 010908
17 Konst: Ser du stjärnan i det blå... DN 010904
18 Nordiskt skimrande gråtoner DN 010903
19 En bok utan innehåll. Lars O Ericsson berättar om konstverket som fångar skönheten i Mallarmés "Le livre" DN 010831
20 Vaxdockorna finns på nätet DN 010822
21 Konst: Motsatsernas herre DN 010821
22 Avsänt/Dijon: Dresden i ruiner redan då. Härskarnas dröm om "Florens vid Elbe" förstörd av krig DN 010814
23 Förtruppen syns bara i backspegeln DN 010809
24 Reklamen vi inte gillar att gilla DN 010807
25 Galleriet DN 010804
26 Foto: I skydd av anonymiteten DN 010731
27 Litteratur: Hitler fick näring i Wiens fostervatten DN 010717
28 Ta tag i ditt liv, människa! Lars O Ericsson ser hur Guy Debord och hans situationister fått förnyad aktualitet. DN 010711
29 Konst. Kallt stål och varm video DN 010617
30 Konst: Rekord för OS i konst DN 010612
31 Konst: Popens glada färger DN 010522
32 Konst: Lågmält men märkligt laddat DN 010512
33 KONSTGUIDEN DN 010511
34 Litteratur: Dawid töjer och tänjer DN 010509
35 Ruttenhetens briljans DN 010509
36 Konst: Det började med europop DN 010421
37 KONSTGUIDEN DN 010406
38 Konst: Metodiska fläckar och prickar DN 010329
39 Konst: Människor som du och jag DN 010315
40 Konst: Rymden svindlar och skimrar DN 010308
41 Konst: Kurragömma i naturen DN 010303
42 KONSTGUIDEN DN 010302
43 Konst: Grovsopor i snö DN 010224
44 Svensk outsider före sin tid DN 010222
45 Konst: En hämningslös krönikör DN 010216
46 Konst: Med en kvarnsten runt halsen. Dan Wolgers gör en allvarlig och humoristisk tolkning av evangeliet. DN 010210
47 Konst: Urban nutidsarkitektur. Matthias Hoch fotograferar betongens och asfaltens gråskala DN 010203
48 Galleriet DN 010130
49 KONSTGUIDEN DN 010126
50 INKAST. Avhoppen från Moderna DN 010123
51 Konst: Ödslig scen. Bara rekvisita håller inte som utställning DN 010120
52 Renässans för konsten i Paris DN 010114
53 Litteratur: Omstridd nämnd. Nunskus historia skriven DN 010104
54 Litteratur: Konsthistorien enligt Folke Edwards. Den nya boken om svensk konst är missvisande - men inte något sömnpiller DN 001222
55 Kultur essä: Konsten att stjäla film DN 001220
56 Konst: Durhams utställning är kluven. Ekan är som ett rött ufo från något poetiskt universum. DN 001202
57 Konst: Solen blir verkligare på video DN 001124
58 Konst: Gud så rart! Tjoff! DN 001118
59 KONSTGUIDEN DN 001117
60 Dubbla koder. Centralt i Monika Larsen Dennis hela produktion är parrelationens dubbelhet, dess eviga pendling mellan tillit och misstänksamhet, ömhet och aggressivitet, frihetsbegär och fångenskap. DN 001111
61 Konst: Begär utan skam och skuld DN 001104
62 Konst: Konsten som bränsle DN 001028
63 Konst: Brancusi bjuder motstånd DN 001022
64 Konst: Verkligheten som artefakt. Thomas Ruffs porträtt är anonyma, nyktra och totalt nollställda DN 001014
65 KONSTGUIDEN DN 001006
66 Konst: Med pojkaktig lust DN 000930
67 En fransk melankoliker DN 000919
68 Konst: Konstens betraktare står mitt i DN 000916
69 Konst: Klockan tickar mot döden DN 000909
70 Galleriet DN 000903
71 Konst: Ömsint och milt ironiskt DN 000902
72 Kultur essä: Performancedrottningen DN 000901
73 Galleriet DN 000830
74 UTSTÄLLNING: Ruskigt bra om ruskigheter. Brott står i centrum just nu på Magasin 3. Här finns skildringar av både det råa, fysiska våldet och mer svårfångade hot. DN 000824
75 FOTO: Den anonyme pionjären. Den legendariske fotografen Atget blir ett vapen i kulturkriget mellan Frankrike och USA DN 000821
76 Generation 00: Rätten att skapa konst tillhör alla. Dorinel Marc vill uppmuntra andra människor att ta sitt skapande på allvar DN 000819
77 KONST: Vad hände egentligen? Om minnet av ett trettio år gammalt rån. DN 000808
78 Fotografi som vågar vara beroende. Festivalen i Arles genomkorsas av måleri, reklam, film, ljud, text och grafik. DN 000729
79 Tidskrift: Vi får uppfinna boken på nytt. Bokens framtid diskuteras i två kulturtidskrifter DN 000712
80 Samla - håll galenskapen i schack Konstens regissörer ställer ut i kampen mot glömskan. Konst DN 000704
81 KONSTGUIDEN DN 000602
82 KONST: Konsten drar till stadsparken. I Moss i Norge deltar designer, konstnärer och arkitekter sida vid sida i den andra festivalen för nordisk samtidskonst DN 000527
83 Kultur/essä: Sophies dubbelspel DN 000518
84 Konst: När jaget sätts i gungning. Åsa Anderson Broms leker skickligt med videoteknikens möjligheter. DN 000517
85 Film med slumpfaktor. De interaktiva bilderna kan ännu inte konkurrera med spelfilm och dataspel DN 000510
86 KONST: Vår tids balsamering. Med hjälp av framkallningsvätskor blir de döda kusligt levande DN 000429
87 KONSTGUIDEN DN 000420
88 KONST: Uppror ur unga ögon. Ordlöshet har ersatt de knutna nävarna DN 000413
89 Konst: Efter diktatens tid. Konstnärerna på Iaspis förenas av ett lågmält intresse för det vardagliga. DN 000408
90 Krönika/Lars O Ericsson: Skilj på om konsten provocerar estetiskt eller etiskt DN 000327
91 Konst: Den nya ekonomins landskap. Patrik Karlström blottlägger den ekonomiska maktens bildspråk. DN 000325
92 Konst: Sju Monikor. Hästar, heroin och håriga hjältinnor. DN 000323
93 Konst. Fuktiga, köttiga grottor. Kort mellan skönhet och våld. Marilyn Minter vägrar visa det kvinnliga som "antingen eller". DN 000318
94 KONSTGUIDEN DN 000310
95 Foto: Chockar och lockar. Cindy Sherman är den första postmoderna konstnär som fått Hasselbladspriset. DN 000308
96 KONST: Generös, sinnlig skulpturkonst. Magasin 3 bjuder på en utställning där föremålen inte bara går att titta på utan även att lukta, smaka och höra på DN 000304
97 Konst: Varning för konst! Inför Melgaards pedofila fantasi hamnar konst och moral på kollisionskurs. DN 000226
98 KONST: Agerande och manipulerande. Datorn har huvudrollen när "Alien Intelligence" intar Helsingfors DN 000219
99 Galleriet DN 000213
100 Konst: Två konstnärer, två metoder. Flytande färg blir objekt - och objekt rinner ut. DN 000212
101 KONST: Inget kan tas för givet i Miks värld. Åskådaren involveras när videor, foton och levande människor ställs ut DN 000205
102 KONSTGUIDEN DN 000128
103 Inkast: Enkehuset kan tvingas slå igen DN 000125
104 KONST: Kluven vision av kärleken DN 000122
105 Konst: Melankolisk vardagspanik. Lars O Ericsson besöker nyöppnade Centre George Pompidou men den viktigaste samtidskonsten visas inte där DN 000115
106 Krönika/Lars O Ericsson: Tro eller inte tro på ondskan - det är frågan DN 000114
107 Söndag/tjugohundra: Galleriet DN 000102
108 3D-grafik. Besökaren slungas ut i en abstrakt cyberrymd. DN 991218
109 "Twin Peaks" i kubik. I Johan Zetterqvists röda cell drabbas man obönhörligen. DN 991211
110 Kulturbegrepp: Retorik DN 991206
111 Konst: Inte bara färg. Avspänd och full av humor bygger Andreas
Eriksson ett visuellt väggpussel. DN 991204
112 Konst: Mest väst i "Mirror's edge". Konstutställningen i Umeå är den mest spännande och uppdaterade som visas i Sverige just nu DN 991127
113 Konst: Med egensinnig konsekvens. Sophie Totties konst engagerar. DN 991120
114 KONSTGUIDEN DN 991119
115 Med sinne för minne. Douglas Gordon på Moderna. Vad kommer vi ihåg och varför? Den skotske konstnären söker svaret genom att sampla friskt ur välkända filmer DN 991113
116 Kulturbegrepp: Avatar [ava'ta:r] DN 991105
117 Konst: Abstrakt pionjär - men i hemlighet. Hilma af Klints måleri i dess fulla bredd visas på Liljevalchs konsthall. DN 991104
118 Kultur/essä: Innan samhällskontraktet skrivs DN 991103
119 Konst: Absurda apparater. Truls Melins skulpturer går inte att greppa med förnuftet DN 991029
120 Öst talar till väst med nya röster DN 991021
121 Kulturbegrepp: fraktal [frak'ta:l] DN 991014
122 Konst: Första utställningen i nya hallen. Kasimir Malevitj är det abstrakta måleriets mästare DN 991014
123 Kulturbegrepp: Kitsch [ki'ttsj] DN 991011
124 Konstguiden DN 991008
125 Kulturbegrepp: Dokusåpa [`dåkku`så:pa] DN 991005
126 Monstruösa porträtt kolliderar DN 991002
127 Personval. Medarbetare rekommenderar: Läppstift till alla damer och herrar DN 990929
128 Kulturbegrepp: Metafor [meta'få:r] DN 990928
129 Konst: Hemmets sötma och livets totala absurditet. Lars O Ericsson ser en välgörande avskalad installation med en lägenhet och en vansinnesdansande halmdocka. DN 990925
130 Debatt/Moderna: Konstinköp. Är video inte substantiellt? DN 990924 m.fl.
131 Krönika/Lars O Ericsson: Moderna museet blickar mot nästa århundrade DN 990922
132 Kulturbegrepp: Entropi [entrå:'pi:] DN 990921
133 Videotoppen i Venedig DN 990921
134 Konst: Prickigt. Yayoi Kusama mixar surrealism, expressionism, minimalism och popkonst DN 990915
135 Nedslag/Moderna museet: Konstsymposium. John Weber om den amerikanske minimalisten Robert Smithson DN 990914
136 KULTURBEGREPP. Sublim DN 990911
137 Drillning pågår under soffbordet DN 990907
138 Kulturbegrepp: performativ [pärfårma'ti:v] DN 990905
139 Konst: Imponerande konsekvens. Clay Ketter vänder på begreppen. På ett plan undersöker han konstens historiska gränser, på ett annat den framväxande globala monokulturen DN 990904
140 Debatt: Ut ur konservburken. Lars O Ericsson frågar sig varför just Stig Larssons råhet och vulgaritet skulle leda till drunkningsdöden DN 990831
141 Galleriet DN 990820
142 Konst: Magrittes föremål skriker högt. Louisiana har åstadkommiten skärpt utställning som visar konstnärens mindre kända sidor. DN 990814
143 Jag är inte konstkritiker DN 990813
144 Debatt: Det finns en ny offentlig konst DN 990812
145 Vi börjar om: Om politikens gränser. John Stuart Mill ville göra människan till herre över sin egen kropp och själ. DN 990811
146 Avs/Helsingfors: Helsingfors nya ansikte DN 990807
147 Maria Lind om Maria Lind DN 990806
148 Konstnären: Konst för betraktarens fantasi. Yoko Onos arbeten är ofta uppbyggda som grundstrukturer som förutsätter medskapande för att fullbordas. DN 990730
149 Krönika/Lars O Ericsson: Modernitetens flygdröm har tappat luften DN 990723
150 Konsten åt folket!: Stela monument från förr. Lars O Ericsson efterlyser en offentlig konst där samtidens tekniker bereds plats. DN 990719
151 Konst/Kategori: folk i 25-35-årsåldern. Julian Opie undersöker hur långt bilder av människor kan förenklas DN 990708
152 Förförisk fransk nutidskonst. Lars O Ericsson ser en utställning som går förbi fixeringen vid objektet och vänder sig till alla sinnen. DN 990703
153 En ny bok: Tjuvtitt i konstens nyckelhål. I "Konstens anspråk" får konstnärerna tala själva, skriver Lars O Ericsson DN 990612
154 Tredje sidan: Barndomen som försvann. Lars O Ericsson har läst en angelägen bok om barndomens förvandling DN 990528
155 Till saken/spegeln: Helvetet är ett rum utan speglar. Lars O Ericsson reflekterar DN 990523
156 Konst: Idealkvinnan är kort DN 990522
157 KONSTGUIDEN DN 990514
158 Konst: Frust, stånk och våta mular. Per Maning får välbekanta tamdjur att framstå som namnlösa urdjur DN 990508
159 Debatt: Den s k verkligheten. Det finns inga nakna möten, hävdar Lars O Ericsson i ett svar på Per Lysanders inlägg om Noréns pjäs "Sju tre". DN 990507
160 Konst: Hattmakaren går igen. Shimon Atties fotografier från Berlin manar fram det evigt aktuella våldet DN 990430
161 Konst: De tio sista ensamma åren i ett liv. Lars Traegdes "Eliassens samling" är en ovanligt helgjuten debututställning. DN 990424
162 Konst: Även bildkonsten är föränderlig. Det blir allt vanligare att publiken möts av resterna från vernissagens happening. DN 990422
163 Konst: Sväva med måsar. Carsten Höllers värld är fylld av fantasifulla leksaker DN 990404
164 Konstguiden DN 990401
165 Mitt ibland oss vanliga. Lars O Ericsson ser brittisk samtidskonst som håller ett hårt grepp om vardagen DN 990330
166 Konst: Tankemönster på drift. Roxy Paine visar naturen som konst och konstverket som natur. DN 990319
167 Konst: När avantgardet ännu var möjligt. Föregångaren Rodtjenkos enkelhet och stränghet visas på Moderna museet. DN 990310
168 Debatt. Klyftan är ett hälsotecken. Konstens uppgift är att visa det som ingen vill se, menar Lars O Ericsson. DN 990308
169 Konst. Skidan slinter för mumien DN 990305
170 Krönika/Lars O Ericsson: Föraktet kan finnas hos oss alla DN 990225
171 "Love is the Devil" Mörk film om kärlekens smärta DN 990219
172 Bland blommor och bin. Fullt med växter och djur i konsten men knappast någon återgång till naturen. DN 990219
173 Konstguiden Varje vecka listar en av DN:s konstkritiker sina favoriter. DN 990219
174 Konst: Maskinernas fångar. Chris Burden fortsätter envetet att reflektera över vår teknikdominerade, grabbiga värld. DN 990211
175 Tidskriften. Ur askan i elden. Otydligt om Ernst Jünger. DN 990207
176 Foto. Titta på voyeuren DN 990202
177 Galleriet DN 990131
178 Konst: Balett av motsatser. Steven Bachelder vrider och vänder på allt. DN 990129
179 Sköna, roliga plastmappar. Magnus Bärtås och Stina Brockman ställer ut. DN 990122
180 Debatt: Riv murarna inom filosofin DN 990112
181 Till saken: Unna dig en hemmabio DN 990109
182 Konst: Kopior och begär Matts Leiderstam använder gaykulturens koder. DN 981220
183 Konstguiden Varje vecka listar en av DN:s konstkritiker sina favoriter. DN 981211
184 Vilde Pollock satte färg på rytmen. Utställning på MOMA i New York. Lars O Ericsson analyserar amerikanen som vägrade följa den europeiska stilen. DN 981129
185 Konst: Förbjudna fikon. Mode, kosmetika och konst i en t-tröja DN 981115
186 Konst = målade tavlor DN 981112
187 Galleriet DN 981108
188 Konst: Bokstävernas knyckiga gång. Schweizaren Rémy Zaugg lurar ögat att se syner DN 981030
189 Konstguiden DN 981030
190 Konst: Pippi Långstrump på tebjudning. Henrietta Lehtonens arbeten är könspolitiska men ömsinta. DN 981026
191 Konst: Det stora tomatkriget. Arkipelag gör en värdig sorti, skriver Lars O Ericsson. DN 981025
192 Konst: Samhällskritik med ljuddämpare. Gregory Crewdson balanserar skickligt mellan fiktion och verklighet DN 981016
193 Konst: Ärrade abstraktioner. Anders Widoff lägger ut spår. DN 981006
194 Foto: Tragikomiska möten. Lars Tunbjörk skildrar kontorsmiljöer med en osviklig blick för det absurda. DN 980927
195 Replik: Elliott blandar bort korten. Nu råder den kreativa fiktionen. DN 980926
196 Konstguiden. Varje vecka listar en av DN:s konstkritiker sina favoriter. DN 980925
197 Krönika/Lars O Ericsson: Det börjar växa mossa på "Huset Elliott" DN 980921
198 Konst: Besatt av naturen. Henrik Håkansson utforskar glappet mellan djungel och trädgård DN 980918
199 Konst: Kulturhuvudstadsår varje år. Lars O Ericsson går gallerirond i Stockholm. DN 980910
200 Konst: Storstaden är allt på en gång. "Memento Metropolis" är en skickligt orkestrerad utställning om civiliserad natur DN 980903
201 Slutreplik. Anakronismer Till frågan om Lottos kvinna. DN 980826
202 Konst: Pucklar och bilringar. Lars O Ericsson ser den 4:e upplagan av "Arkipelag" DN 980821
203 Konst: Inte stillbild, inte film, något tredje. Duane Michals använder kameran för att skapa andra verkligheter DN 980818
204 Galleriet DN 980802
205 Konst: Humor och mild eller vass ironi. Utan de homosexuella, lesbiska och bisexuella stannar stora delar av konsten DN 980729
206 Tänk 2000: Internet förändrar konsten. Bredbandsteknik kommer att göra det möjligt för nätkonstnärer att skapa allomslutande interaktiva upplevelserum DN 980720
207 Lustens och smärtans trådar. Lars O Ericsson ser en utställning med sällsam poetisk lyskraft DN 980605
208 Konst: Globalt ljus över Norden. Samtida gränslös konst ska åter sätta norska Moss på kartan DN 980529
209 Tredje sidan: Från pensel till apparat. Flimrande, rörlig, flytande och flyktig - den samtida konsten går sällan att ta på. Lars O Ericsson ser hur världen löses upp inför våra ögon DN 980526
210 Konst: Har framtiden någon framtid? Lars O Ericsson ser en spännande utställning i en betongtunnel DN 980524
211 Konst: Monokrom leklusta. Jackie McAllisters konst gör betraktaren på gott humör. DN 980519
212 Till saken/penna: Evigheten får vänta! DN 980517
213 Konstguiden DN 980508
214 Intelligenta former. Future Systems miljöer är en nyutopisk hyllning till rymden DN 980508
215 Utställning: Med oklar lösning. Sammansatta konstverk ställer frågor men ger bara svar i diskussionen om postmodernismen DN 980504
216 Refuserade, trösta er DN 980502
217 Konst: Med Marthe i badkaret. Koloristen Pierre Bonnard är för ögat vad Proust var för minnet. DN 980426
218 Konst: Våldet finns tatuerat på ytan. Martin Sjöberg mixar Ikeagarderober med rasistiska övergrepp på Bildmuseet i Umeå DN 980418
219 Konst: Romantisk betong DN 980403
220 Konstguiden DN 980327
221 Arkipelag, andra upplagan. Lars O Ericsson hittar några riktiga toppar när han vandrar runt på sju Stockholmsmuseer DN 980320
222 Konst: Drömska berättelser, malörtsbitter svärta DN 980319
223 Konst: Karga berättelser. Tracey Moffatts realism handlar inte om avbildning DN 980306
224 Galleriet. DN 980301
225 Konst: Skönhet och död. Konstakademien visar 24 brittiska konstnärer DN 980220
226 konstguiden Varje vecka listar en av DN:s konstkritiker sina favoriter. DN 980213
227 Tredje sidan: Med eller utan innehåll. Vad betyder egentligen Andy Warhols bildkonst? frågar Lars O Ericsson DN 980212
228 För samlingarnas skull. Men konsten måste fortfarande presenteras på nya sätt DN 980208
229 Konst: Francis Bacon - köttets målare. Ett av efterkrigstidens mest inflytelserika konstnärskap i imponerande utställning på Louisiana. DN 980129
230 Som blixtar i bullrigt kulturhuvudstadsår. Ingela Lind och Lars O Ericsson vandrar runt på sju icke-konstmuseer och ser på konst DN 980123
231 Rörelser i konsten. Lars O Ericsson om videons genombrott i genrehybridernas decennium DN 980118
232 Till saken: Alla har en, de flesta har många DN 971216
233 Konstguiden. Varje vecka listar DN:s konstkritiker sina favoriter. Denna vecka: Lars O. Ericsson DN 971212
234 Humor med svartbränd undersida. En utställning för alla som vill få sina illusioner krossade DN 971207
235 Konst: Dröm om en blå himmel. Spencer Finchs utställning är en hommage till Strindbergs djärva fotokonst DN 971128
236 Konstvärlden gör rockad DN 971127
237 Porr som lam konst. Richard Kerns fotografier är skickliga men konventionella. DN 971121
238 Odysseus (2): En härlig historia DN 971113
239 Konst: Självporträtt i vinyl DN 971112
240 Konst: Konst är politik är öde är manlighet. Jo, det finns en tysk 1900-talskonst, skriver Lars O Ericsson. Men var är kvinnorna DN 971107
241 Konst: Resa bland genrer. Niklas Eneblom ställer ut en roadmovie med bilar, brudar och booze DN 971031
242 Konstguiden DN 971031
243 Det synligas obscenitet. Helmut Newtons foto är en välputsad spegel för betraktarens voyeurism DN 971026
244 Sorgsna klänningar DN 971024
245 Jag har haft tur två gånger i livet. Torsten Andersson har fått Rolf Schockpriset, ett "Nobelpris" i konst. Lars O Ericsson har träffat konstnären som äntligen hittat hem i samtiden DN 971023
246 Konst: Avstamp från poröst fundament. Varför bygga en utställning på ett geografiskt koncept? undrar Lars O Ericsson DN 971012
247 Konst: Ingen försoning utlovas DN 971003
248 Roy Lichtenstein död DN 971001
249 Minimalism och taffligt måleri. Båda vill överskrida det materiella DN 970928
250 Konstguiden. Varje vecka listar DN:s konstkritiker sina favoriter. Denna vecka: Lars O Ericsson. DN 970919
251 Konst: Minerad historia. Mikael Lindgren iscensätter en svidande satir över Sverige DN 970915
252 Konst: Där människor varit. Mikael Lundbergs bilder har ett sociopolitiskt perspektiv DN 970905
253 Stillsam höststart. Inga riktiga höjdare när konstsäsongen drar i gång DN 970827
254 Konst: Ett rent helvete DN 970822
255 Debatt: 70-talet översatte teori DN 970725
256 Konsten vidgar sitt fält. "Kairos" höjer den intellektuella nivån DN 970718
257 "Midvinterblot" återköpt DN 970709
258 Bitande hugg döljs i humor. Sigmar Polke gav den tyska efterkrigskonsten en ny identitet och inriktning DN 970706
259 Till saken: Den lilla skiten DN 970629
260 Handlingens konst DN 970628
261 Norden lyser i Venedig. Den svenska samtidskonsten står sig bra i internationell konkurrens DN 970619
262 Venedigbiennalen: Nordisk styrka i Venedig. 47:e biennalen. Den skandinaviska samtidskonsten har för första gången chansen att bryta igenom uppmärksamhetsvallen DN 970613
263 Galleriet DN 970608
264 Ljus, och svärta från L.A. Amerikansk västkustkonst fyller Louisiana DN 970523
265 Konst: Spekulativ katolsk kitsch. Andres Serranos bilder är tekniskt skickliga men fulla av klichéer DN 970515
266 Redo att lyfta. Truls Melin släpper loss en pojkaktig "barnslighet" DN 970509
267 Tidskriften: Kreativ och respektlös. Vad konstvärlden kan lära av Pontus Hulten DN 970506
268 1997 års män är kvinnor. Lars O Ericsson hoppar till på Färg och Form DN 970426
269 Konst: Gult och blått i långa trådar DN 970420
270 Kropp uppstår ur yta. Lars O Ericsson har sett två utställningar av Robert Lucander och Marcus Eek DN 970411
271 En plats där världar skapas. Konstruerad och kontrollerad verklighet trenden på Whitneybiennalen DN 970327
272 Vår tids väggbonader. I dag är videokonst lika självklart som oljemålningar DN 970321
273 Beblandningar: Konstnärlig ormgrop. Kommunikation står i centrum för den nya konsten DN 970307
274 Djärvt hängt landskap. Sämre kvalitet på Konstmässan, men specialutställningarna är värda att se DN 970305
275 Påtaglig tvetydighet. Maria Friberg gestaltar den fysiska närhetens dubbla bottnar DN 970228
276 I eller utanför helvetet. Stina Ekmans "Bur" är en bild av fångenskap DN 970214
277 Ju mindre desto bättre. Aschenbrenners trick är tomma DN 970208
278 Konsten ser dig. Tillfälligheterna står i fokus DN 970131
279 Summan av förstörelsen. Felix Gmelin ställer ut kärleksfulla rekonstruktioner av vandaliserade verk DN 970124
280 Bakom lackad plast. Lars O Ericsson ser en provkarta på ung konst i dag DN 970117
281 Totalt ansvarslöst måleri. Så urspårad därför så bra DN 970112
282 En värdig julgran. Bill Wurtz och Maria Lindberg visar "skräpkonst" DN 961220
283 Här hålls slumpen i schack. Kirsten Ortwed förenar form med formlöshet DN 961215
284 Boktips från kulturredaktionen DN 961210
285 Poetiska rullar och laddade skulpturer. Lars O Ericsson har sett två konstutställningar som genljuder av öronbedövande tystnad DN 961130
286 En väl iscensatt sjaskighet. 90-talets avancerade modefotografi upphäver gränsen mellan högt och lågt, mellan konst, mode och reklam DN 961124
287 Måleri efter måleriet. Smittsam lust och spänningsfyllt spel i Nina Roos och Anders Widoffs konst DN 961122
288 När det privata kliver in i det offentliga. "Reternity" skapar en fräsch luftficka i ett kvavt och mumifierat Nationalmuseum DN 961115
289 Da-da, ma-ma, la-la DN 961108
290 Klädskåpet som skelett. Tiden har hunnit i kapp Axel Liebers en gång udda materialval DN 961031
291 Förträngda filer DN 961030
292 Krönika/Lars O Ericsson: Flykten från nutiden DN 961027
293 Visuell varning. Dawid visar skenbart enkla målningar i mönjerött DN 961025
294 Befriad fotografi. Man Ray älskade förklädnaden och erotiken DN 961020
295 Nyenkla bildkannibaler. Lars O Ericsson ser tre aktuella utställningar i Stockholm DN 961011
296 I Florens paras två världar. Konsten och modet tränger in i varandra DN 961006
297 Mot en rörlig konst DN 960927
298 Det stora grå DN 960926
299 Prejar vårt tänkande. Transkulturella konstnärer utforskar och gestaltar gränszoner DN 960921
300 Punk under kristallkronan. Carina Gunnars röda interiör är en estetisk psykos DN 960913
301 Upp och ner, ut och in, bak och fram DN 960907
302 Tidskriften: Teddy hatar jazz. Theodor Adorno ogillade förflackningen i kulturindustrin DN 960903
303 Hejdlös absurdism. Lars O Ericsson går säsongens första konstrond DN 960830
304 Hoppers rum varma fast kalla. Lars O Ericsson sätter punkt för debatten om Edwards Hoppers måleri DN 960822
305 Humanistisk armé invaderar Magasin 3 DN 960821
306 SIKSI fyller upp kostymen DN 960818
307 Konstens Don Quijote DN 960816
308 Galleriet DN 960716
309 En fotograf för 90-talet. Wolfgang Tillmans skildrar nuet DN 960715
310 En kaskad av droppar DN 960708
311 Hur konst blev konst. 1800-talets handböcker har format vår konstsyn DN 960612
312 KÖPENHAMN 96: Konsten som försvann DN 960603
313 Louisiana röjer för samtiden DN 960523
314 Splittrade identiteter DN 960518
315 Över alla gränser på Konstfack DN 960515
316 Den nya viktlösheten. Lars O Ericsson har sett fyra lättrörliga konstutställningar DN 960511
317 Iscensätter vardagens stilla vansinne DN 960504
318 Bilder där tiden står stilla DN 960419
319 Inifrån kamerahuset DN 960414
320 Digitala bilder med poesi DN 960410
321 Byrne hyllar livet DN 960329
322 Videokonsten rör sig, men gör kritiken det? DN 960328
323 Höjd beredskap anbefalles. Dan Wolgers imponerar på en stor retrospektiv DN 960315
324 Bild och motiv flyter samman DN 960309
325 Charlotte Gyllenhammar ser sig i spegeln DN 960307
326 Tredje sidan: Stormen var på väg. "Berlin-Moskva" är en virvelvind av konst och politik DN 960306
327 Svindlande sug. Jens Fänge målar bräckliga ting - Tracey Emin ställer ut sig DN 960301
328 Tidskriften: Filmtexter från Skuggornas Rike. Tidskriften Aura om filmdebatten i Ryssland för hundra år sedan DN 960229
329 Konstloppet inte kört DN 960225
330 Besatt av bilder. John Baldessari ställer ut i Oslo DN 960223
331 Lekfulla Napoleon fantasier DN 960219
332 Ideologiska dimridåer. Lars O Ericsson om form och konvention DN 960213
333 Oroväckande koncentration DN 960209
334 Swedenborg är lös DN 960206
335 En diffus sorg. Anne Thulin sprider ut sig själv DN 960127
336 Identitetens motsatser DN 960119
337 Hundra starka kort lyft för museum. Storslagen donation till Moderna museet av Irving Penn DN 951230
338 Formen har gått förlorad. Torsten Renqvist ifrågasätter Lars O Ericssons estetik DN 951228
339 70-talslacker åter i hetluften DN 951222
340 Konstnärlig parfym DN 951207
341 Simulerad natur DN 951201
342 De sänder fel signaler DN 951201
343 Mer desperation än uppror. Liljevalchs visar tyskt måleri från det kaotiska livet under Weimarepoken DN 951127
344 Med 600 års måleri flåsande i nacken DN 951119
345 Det gamla fotot är på väg att bli historia DN 951114
346 Gilles Deleuze död DN 951109
347 När perversionen blir det normala. Lars O Ericsson ser en installation av Peter Hagdahl DN 951108
348 Två kronor provocerar mer än homoerotik DN 951101
349 Intermoderna museet? DN 951025
350 Smygande och klibbiga hot DN 951020
351 Små grodor svåra att se DN 951018
352 Männen kommer och går DN 951015
353 Skymning inför apokalypsen DN 951013
354 Mamma skickar paket med livets nödtorft DN 951007
355 Alla är vi databarn DN 951003
356 Råmaterialet förenar. Roligt möte mellan popkonst och minimalism DN 951002
357 I terrorns väntrum DN 950922
358 Replik: Skum gråzon DN 950921
359 Bilder av Christos storhet DN 950914
360 I den suveräna enkelhetens gestalt DN 950908
361 Tredje sidan: Rum i världens mitt. Erwin Panofskys bok om perspektivet på svenska DN 950907
362 Vardagen som fossil DN 950903
363 Fyra industribilder utan förvarning. Tuija Lindström frestar gränsen för konstnärlig trovärdighet DN 950902
364 Lemmar med sötma DN 950829
365 Erotisk trotsålder. Lars O Ericsson på biennal i Helsingfors DN 950826
366 Dåsig i Paris DN 950803
367 På gränsen till avgrunden. Lars O Ericsson ser Robert Morris i Paris DN 950729
368 Den demokratiske Christo DN 950727
369 Christo på nätet DN 950721
370 Pornografi och populär konst. Couberts gömda och berömda originalmålning ställs ut i Paris DN 950719
371 Frirum för olidlig lätthet. Avgångselever från konsthögskolan i Umeå ställer ut DN 950609
372 Målar synlig materia. Håkan Rehnberg och Johan Scott ställer ut DN 950530
373 Föreställningar i gungning DN 950526
374 Bort över haven. Bilder av sjöfolk, hamnar och skeppsbyggeri DN 950512
375 En orgie i glänsande, förföriska ytor DN 950511
376 Text blir idékonst. Konceptkonstnären Joseph Kosuth ställer ut DN 950502
377 75 vänner i en box DN 950426
378 Nlje först med banbrytande videokonst DN 950419
9 Personliga drömmar om det stora äventyret DN 950407
379 Mediernas tystnad hindrar inte . . . DN 950405
380 Osorterat men intelligent DN 950402
381 Mer än bara blått DN 950331
381 Tredje sidan: Datakonst i cyberrymdens Las Vegas. Lars O Ericsson om datorkommunicerat måleri och estetikens mörka framtid DN 950330
38 Uppkäftigt bortom god smak DN 950317
385 Ljus humor förenar. Gungande skrivbord och lockande hårskulpturer DN 950307
386 Smart Show - en orgie i kroppar DN 950304
387 Våldsamt eller stillsamt mot måleriet DN 950226
388 Kritikerns rätt DN 950221
389 Världskonsten till Helsingfors. Samtida internationell konst är djupt engagerad i sociala och politiska frågor DN 950217
390 Privilegierat språkrör för de fattiga DN 950212
391 Hejdlös Eco inte PC DN 950208
392 Realism förklädd i slöjor. Lars O Ericsson om Spencer Finchs och Monika Nyströms konst DN 950203
393 Tidskriften: Paletten bjuder på engelsk blandning DN 950129
394 Medveten men inte politiskt korrekt DN 950120
395 Armbrytning i rött. Ola Billgren på Moderna dansteatern DN 950112
396 Tredje sidan: Modernismen som fängelse. Människan stängdes inne i ett rum av abstraktioner DN 941229
397 Jord ger liv. Jonas Fältman debuterar DN 941217
398 Dödlig fara för farliga barn DN 941209
399 Manlig ångest och vånda DN 941203
400 Våldsam skörhet. Dubbla koder på två aktuella utställningar DN 941125
401 Tankar om stafflikonst DN 941121
402 Kurvig avloppskonst. Allvarliga och roliga installationer av Peter Johansson DN 941120
403 Bilder av ljus. Måleri och fotografi DN 941111
404 Den gamle Platon vädrar morgonluft. Lars O Ericsson från cyberspacesymposium på Kulturhuset i Stockholm DN 941106
405 Vardagskonst. OK att vara slapp och tråkig DN 941104
406 Tredje sidan: Den ruttnande skönheten vrider sig i ångest. I d ekadansens tid vill konstnären konservera sina döende drömmar i formalin DN 941021
407 Den digitala konsten anfaller DN 941020
408 Spel med koder DN 941014
409 Naturvarelser i kulturens rum DN 941013
410 En svartsyn som förenar DN 941011
411 Elektroniskt museibesök DN 941006
412 Flyktig konst med bensprattel DN 941004
413 Legobygge i vuxenstorlek. Ett rum med doft av oskuld och arsenik DN 941003
414 För vida revir. Lars O Ericsson granskar Kulturhustes satsning DN 940930
415 Vågad målare, tanig kritiker DN 940912
416 Glittrande steg. Malmöutmanar Stockholm DN 940903
417 Citattecken på lång resa DN 940830
418 Ett monster mellan struktur och kaos. Bygget på överdäckningen av Söderleden står stilla DN 940827
419 Andres Serrano DN 940814
420 Här utspelas verklighetens såpoperor. Bostadsbyggandet speglar folkhemmets uppgång, storhetsstid och fall DN 940722
421 Brevkonst från hela världen visuell kakafoni DN 940714
422 Galleriet DN 940703
423 Tre tuffa herrar i lysande senkommen utställning DN 940622
424 Dråpligt och dekorativt när Warhol målar abstrakt.
"Pissmålningar" och "påskkort" på Rooseums utställning DN 940617
425 Tillbakadraget. Agnes Martins minimalism DN 940610
426 Ett medium icke en teknik DN 940601
427 Brittisk skulptur som ger mersmak DN 940527
428 Våld utan indignation. Prövande hållning i Fototriennalen i Uleåborg DN 940520
429 Guldgruva för Warhols fans DN 940516
430 Brancusi hyllad med minimalism. Malmö konsthall nyinvigd DN 940515
431 Avvikande röst vid frontlinjen. Dick Bengtsson på Lunds konsthall DN 940504
432 Bomullstops och silikon blir till konst DN 940427
433 Avståndet upphävs - där är här. Konstnärliga repliker i ett samtal över nationsgränserna DN 940422
434 Skuggspel. En målnings sociala liv DN 940415
435 Skrockande papegoja och pengasex värda att se DN 940408
436 Okunnigt och mästrande. Ludvig Rasmusson ljusår från dagens konst DN 940331
437 Legering av estetik och ekonomi DN 940329
438 Tvivlande kameleont. Gerhard Richter misstror alla estetiska utopier DN 940318
439 Få korn på livlös mässa DN 940309
440 Medvetandet slirar. P G Thelander visar sitt fiktiva universum DN 940304
441 Män granskar manliga myter. Tre utställningar om "grabbkonst" DN 940227
442 Pigment och spackel. Tre utställningar med radikala anspråk DN 940218
443 Fattigdom, flykt och protest i Tapies smältdegel DN 940207
444 Exil ger distans till Ikea DN 940130
445 Målerisk arkitektur på Enkehuset DN 940120
446 Linde måste släppa greppet DN 940113
447 (Ingen rubrik) DN 940102
448 Konsten är inte tidlös DN 931230
449 Krisen på Konsthögskolan är djup. Utbildningen är föråldrad även i svenskt perspektiv, hävdar Lars O Ericsson DN 931223
450 Distans, humor och fiktion DN 931210
451 Barndomsminnet av en frukost i det tomma DN 931206
452 Vasst spel DN 931126
453 Man vid kvinna DN 931124
454 Cementera inte könsrollerna. Ingamaj Beck intervjuar tio kvinnliga konstnärer DN 931119
455 Sträng logikers lek med geometrin DN 931118
456 Stolen fryser. Anders Widoff och Karen Knorr DN 931112
457 Popkonsten redan historia. Roy Lichtenstein ställer ut 30 års provokationer DN 931027
458 Hos bildernas kannibaler. Bilder i bilder(1): konst görs av konst DN 931017
459 Kvick i jord DN 931017
460 Kroppen som fodral för människans ide DN 931015 M
461 Lågmält pysch DN 931009
462 Dödens ö ger svalka och frihet. Waldemarsudde visar Arnold Böcklins artificiella värld DN 931008
463 Gungfly bortom tämjning DN 930924
464 Konsten är utlokaliserad. Slumpen styr i "Spelets regler". Vitala tilltag DN 930917
465 Telefonkonst DN 930913
466 Djupt osäkrande för publiken DN 930910
467 Identiteten flyter DN 930904
468 Högt och lågt i lekfull krock. Motsatsernas målare Donald Baechler ställer ut i Stockholm DN 930901
469 Tredje sidan: Konsten ger skavsår i hjärnan. Lars O Ericsson om Rosalind Krauss och modernismen DN 930817
470 Teknologisk kitsch DN 930808
471 Provinsen slår tillbaka DN 930804
472 Fräschare än på länge DN 930727
473 Väst är inte längre bäst DN 930721
474 Upplösning och död i Venedig DN 930617
475 Det tysta våldet möter sitt motvåld DN 930602
476 Passen är klara. Ett nytt konungarike är utropat DN 930514
477 Mellan tarmar och text. Intrikata "passager" på Rooseum i Malmö DN 930507
478 Maktens innersta rum DN 930423
479 Ska gud ta över sedan DN 930407
480 Sjöberg i självvald roll som "outsider" DN 930407
481 Förtryck i mikro. Väggarna på Enkehuset vrålar på högsta volym DN 930402
482 Tolka inte den vita kvadraten DN 930326
483 Korrigera historien. Konstrapport från London DN 930319
484 Som wettex DN 930319
485 Rakt in i väggen. Den totala stumheten provocerar DN 930312
486 Bilder med stor sprängkraft DN 930303
487 Svindlande tapeter. Två tyska videoinstallationer DN 930219
488 Galleriet: Ulf Rollof DN 930214
489 Lockad av fallet DN 930212
490 I omsorgens värld DN 930124
491 Varken födda eller ofödda DN 930122
492 Metallisk musik DN 930117
493 Satiren som vapen DN 930115
494 Tidskriften: iNDEX finner form DN 930112
495 Trots och dödslängtan. Francesca Woodman svävar vid en avgrund DN 921211
496 Vad är det för politiskt med en knuten näve? DN 921206
497 Besk sanning i socker Internationell, politisk konst i Borås DN 921204
498 Tredje sidan: Renheten luktar illa. Mondrian och Kandinsky målade utkast till det perfekta samhället DN 921202
499 Multiplar utan sorg DN 921120
500 På kryss bland grynnorna i begreppssystemet DN 921116
501 Där Flux är, där rör det på sig DN 921113
502 På gränsen mellan offentligt och privat DN 921023
503 Skräpigt banala föremål DN 921016
504 Fräcka ben rakt i vädret. Tretton konstnärer har gjort uppkäftiga intrång i Botkyrka kommunalhus DN 921009
505 Suddig yta. Björn Ross osäkrar verkligheten DN 921002
506 Professor Johansson och Tant Lagom. En utställning om "det vanligas" problematik DN 920924
507 Landskapet som natur och elektronik DN 920922
508 Masker utan baksida DN 920904
509 Duchamp i badskor står i duschen DN 920828
510 Tom piedestal och nolla av björk. Baltisk konst i dialog med omvärlden på Sveaborg DN 920814
511 Vildsint och flyktigt 60-tal. Legendarisk konstepok visas i Köpenhamn DN 920802
512 Konst åter i smöret DN 920728
513 Det är aldrig långt till rännstenen. Konstnären Jeff Wall ser det västerländska samhällets sjuka punkter DN 920726
514 Tidskriften: Rappt fanzine i tiden DN 920525
515 Vem förvaltar idealen. Konsthögskolans elever undersöker utopierna DN 920522
516 Det "nya" inte = kvalitet DN 920519
517 Harmlös konst i gammal tappning DN 920508
518 Vem grillas i rutan DN 920502
519 Bildkannibal skapar nytt av sina offer. Sherrie Levine parasiterar fräckt men kärleksfullt på klassikerna DN 920426
520 Rysk kaviar blir oätligt avfall. Herold driver och skämtar med allt, skriver Lars O Ericsson DN 920418
521 Man tager vad man haver DN 920410
522 Meningslös konstproduktion. Kostabis konst är ett symptom på en perverterad konstmarknad DN 920403
523 Idealskulpturer på rad. Byars polerade stenkroppar i Stockholm DN 920330
524 Amöbor i trä saknar bett DN 920320
525 Vanan bryts av glappet. Klyvnaden genom fyra ögon DN 920313
526 Sanningen är namnlös DN 920306
527 Normaliseringens osynliga tvång DN 920228
528 En hund begraven. Rapport från konstmässan i Madrid DN 920221
529 Vinnare och förlorare. Lee Jaffe på Moderna museet DN 920207
530 En spark. Ulf Svensson-Robé och installationskonsten DN 920205
531 Fotografi bortom traditonell norm DN 920129
532 Laddade fetischer. Polemiskt och romantiskt på Fotograficentrum DN 920124
533 Materialiserade mellanrum. Lars O Ericsson ser två debututställningar DN 920120
534 Svensk hägring i Paris DN 920115
535 Komplex stillhet. Robert Wilson på Centre Pompidou i Paris DN 920110
536 Lägg inte ribban för lågt. Giacometti bröt med modernismen och blev tidlös DN 920103
E. Övrig kritik
Perioden 1989-1994 var jag också recensent i den amerikanska konsttidskriften ARTFORUM i New York, för vilken jag skrev ett 30-tal artiklar som dock inte tas med här.