lars.o.ericsson@philosophy.su.se

Bild på Lars O Ericsson
Foto på Lars O Ericsson
 

Lars O Ericsson är docent i praktisk filosofi, författare, konstkritiker och konstskribent. 1987-2004 var han konstkritiker och kulturskribent i DN samt 1989-1994 regelbunden medarbetare i amerikanska Artforum.

Publicerad produktion i urval

Min publicerade produktion sönderfaller i huvudsak i två delar. Perioden 1970 - 1980 var min huvudinriktning socialfilosofisk. Bland annat hör min doktorsavhandling (1975, se under A 2., nedan) till denna period.

Under perioden därefter (1980 -) har jag nästan uteslutande ägnat mig åt konst, estetik, konstteori och konstkritik, främst i Sverige (DN) men också internationellt.

A. Böcker

1. Argumentation och värderingar i reklamen, Studentlitteratur, 1971, med Andrén, Hemberg, Tännsjö

2. Justice in the Distribution of Economic Resources, 1975, Almqvist & Wiksell International (doktorsavhandling)

3. Filosofi och samhälle, 1978, Doxa, tillsammans med Andrén, Hamilton, Bergström och Ofstad

4. Rhetoric and Ideology in Advertising, 1978, Liber, tillsammans med Andrén, Ohlsson, Tännsjö

5. Justice, Social and Global, 1980, Akademilitteratur, tillsammans med bl.a. Galtung, Frankena, Barry och Markovic

6. Om det Moderna, 1988, ARS Förlag, tillsammans med bl.a. Castro, Örtegren

7. Att tänka annorlunda, 1990, Symposion, tillsammans med bl.a. Max Book, Donald Broady, Sven-Olov Wallenstein, Margaretha Åsberg

8. Dawid M + M, 1993, Museum Volkwang, Tyskland tillsammans med fotokonstnären Dawid

9. I den frusna passionens heta skugga; essäer om 80- och 90-talets konst, 238 sid., Carlsson Bokförlag 2001.

10. "Torsten Andersson", Sveriges Allmänna Konstförening, 2002, konstbiografi författad tillsammans med Lars Nittve och Magnus Bons.

11. "Trilogy", Galerie am Taxispalais, Gratz, Bildmuseet i Umeå, 2003, bok/katalog författad tillsammans med Silvia Eblmayr och Jan-Erik Lundström.

12. "Maya Eizin Öijer, Bohusläns museum, 2004, konstbiografi författad tillsammans med Jan-Erik Lundström och John Peter Nilsson.

13. "Code Manifest", Gabor Palotai Publisher, 2003, bok författad tillsammans med Linda Rampell.

14. "Samtidskonst för lärare och andra intresserade", bok utgiven av Moderna museet och Lärarförbundet, 2005, medförfattare.

15. "Mordet på Tensta Konsthall, utgiven av Print-on-Demand, 2005.

16. "Tourist Class", bok/katalog utgiven av Malmö Konstmuseum, 2005,
medförfattare.

B. Konstteori/konstfilosofi (i urval)

1. "Både och", om Måns Wrange, 1988, Galleri Enkehuset

2. "Fragments of a Future Past", om Jan Håfström, 1988, The Arts Club of Chicago

3. "Spelet mellan logos och kaos", 1989, Neoscandia, Norrköpings Konstmuseum, Nordiskt Konstcentrum

4. "Dan Wolgers", 1991, Beckers stipendiatkatalog

5. "I den frusna passionens heta skugga", om Maya Eizin, 1991, Nordiskt Konstcentrum, Helsingfors

6. "Skenets sanning och äkthet", Lika med, 1991, Moderna museet

7. "Rhetoric as Textuality", 1991, Stillstand Switches, Zürich

8. "Lusthus", om Gunilla Wihlborg, 1992, Södertälje Konsthall

9. "I livets marginal", om Håkan Welin, 1993, Galleri Enkehuset

10. "Insert, History is what hurts", om Martin Sjöberg, 1993, Wasahuset, Stockholm

11. "Folkhemmet flyttar till stan", 1994, om Dick Bengtsson, Lunds Konsthall

12. "Världen som förlängning av oss själva", om Steven Bachelder, Se Hur Det Känns, Rooseum, 1995

13. "Tunafish Disaster", om Martin Sjöberg, Silverstein Gallery, New York, 1996

14. "The Patterns of Childhood", text i katalog om Maria Miesenberger, Hasselblad Center, 1998

15. "The Work of Art as Space", i katalog om Per Barclay för Samtidsmuseet i Oslo, 1998

16. "Det verkligas försvinnande - och återkomst" i katalogen "XpoSeptember", Stockholm Fotofestival 1998

17. "Tom Bogaards abstrakta realism", i katalog om målaren Tom Bogaard, Galleri Krister Fahl, 1999.

18. "Skiljestället mellan språk och språk", i katalog om Andreas Gedin, Gävle Konstcentrum, 2001

19. "True lies on a silver platter", i katalogen om Nathalia Edenmont, Wetterling Gallery, 2003

20. "Five Swedish Samples", i katalogen till "Delayed on Time", samtidsmuseet i Zagreb, 2004

21 . "Dawid Merit", katalogessä, utgiven av Millesgården, 2005.

 

C. Essäer och artiklar i konst- och kulturtidskrifter (i urval)

1. "En tyst dialog", Paletten, 1/87

2. Postmodernitet och Realism", Paletten, 2/88

3. "Realism och Underhållning", Paletten, 1/89

4. "Ett utdraget farväl", Konstnären, 2/89

5. "Måleriet som kategori är idag historia", Konstnären, 1/90

6. "Art can make a difference", 90-tal, nr 10, 1993

7. "Viljan att bevara", Index, 2/94

8. "Bortom äkthet och falskhet", 90-tal, nr 11, 1994

9. "Dawid, nomad, ontolog och magisk formalist", 90-tal, nr 15, 1995

10. "Om det verkliga", Index, nr 3-4, 1996

11. "Dick Bengtsson", Hjärnstorm, nr 60, 1997

12. "Documenta X", Moderna Museets Vänners Tidskrift oktober, 1997

13. "Inte bara färg", i Konstvärlden nr 4, 1998

 

D. Dagskritik och kulturartiklar i DN

1 Konst: En skrattspegel av underlagskräm DN 011124

2 Möglighet ger möjlighet? DN 011123

3 Konst DN 011123

4 Samtida konst får öppet hus i Frankrike DN 011121

5 Konst: Nutida ikoner DN 011114

6 Man måste inte se allt, man kan välja och vraka DN 011031

7 Konst: Vera Nilsson talar till oss DN 011023

8 Tack och hej, Elliott och Botero DN 011019

9 Charmfull utopi DN 011019

10 Konst: Substitut. Mr X föredrar att gosa med hundar DN 011013

11 Konst: Sympatiskt men oroande DN 011009

12 Konst: Talibanspel och Jesusfotboll. Uppluckringen av genrerna på Skulpturens hus är befriande DN 010929

13 Julskinkan fastnar i halsen DN 010926

14 Konst: Långt borta och nära DN 010919

15 KONSTGUIDEN DN 010914

16 Konst: Pinsam klassträff på Liljevalchs DN 010908

17 Konst: Ser du stjärnan i det blå... DN 010904

18 Nordiskt skimrande gråtoner DN 010903

19 En bok utan innehåll. Lars O Ericsson berättar om konstverket som fångar skönheten i Mallarmés "Le livre" DN 010831

20 Vaxdockorna finns på nätet DN 010822

21 Konst: Motsatsernas herre DN 010821

22 Avsänt/Dijon: Dresden i ruiner redan då. Härskarnas dröm om "Florens vid Elbe" förstörd av krig DN 010814

23 Förtruppen syns bara i backspegeln DN 010809

24 Reklamen vi inte gillar att gilla DN 010807

25 Galleriet DN 010804

26 Foto: I skydd av anonymiteten DN 010731

27 Litteratur: Hitler fick näring i Wiens fostervatten DN 010717

28 Ta tag i ditt liv, människa! Lars O Ericsson ser hur Guy Debord och hans situationister fått förnyad aktualitet. DN 010711

29 Konst. Kallt stål och varm video DN 010617

30 Konst: Rekord för OS i konst DN 010612

31 Konst: Popens glada färger DN 010522

32 Konst: Lågmält men märkligt laddat DN 010512

33 KONSTGUIDEN DN 010511

34 Litteratur: Dawid töjer och tänjer DN 010509

35 Ruttenhetens briljans DN 010509

36 Konst: Det började med europop DN 010421

37 KONSTGUIDEN DN 010406

38 Konst: Metodiska fläckar och prickar DN 010329

39 Konst: Människor som du och jag DN 010315

40 Konst: Rymden svindlar och skimrar DN 010308

41 Konst: Kurragömma i naturen DN 010303

42 KONSTGUIDEN DN 010302

43 Konst: Grovsopor i snö DN 010224

44 Svensk outsider före sin tid DN 010222

45 Konst: En hämningslös krönikör DN 010216

46 Konst: Med en kvarnsten runt halsen. Dan Wolgers gör en allvarlig och humoristisk tolkning av evangeliet. DN 010210

47 Konst: Urban nutidsarkitektur. Matthias Hoch fotograferar betongens och asfaltens gråskala DN 010203

48 Galleriet DN 010130

49 KONSTGUIDEN DN 010126

50 INKAST. Avhoppen från Moderna DN 010123

51 Konst: Ödslig scen. Bara rekvisita håller inte som utställning DN 010120

52 Renässans för konsten i Paris DN 010114

53 Litteratur: Omstridd nämnd. Nunskus historia skriven DN 010104

54 Litteratur: Konsthistorien enligt Folke Edwards. Den nya boken om svensk konst är missvisande - men inte något sömnpiller DN 001222

55 Kultur essä: Konsten att stjäla film DN 001220

56 Konst: Durhams utställning är kluven. Ekan är som ett rött ufo från något poetiskt universum. DN 001202

57 Konst: Solen blir verkligare på video DN 001124

58 Konst: Gud så rart! Tjoff! DN 001118

59 KONSTGUIDEN DN 001117

60 Dubbla koder. Centralt i Monika Larsen Dennis hela produktion är parrelationens dubbelhet, dess eviga pendling mellan tillit och misstänksamhet, ömhet och aggressivitet, frihetsbegär och fångenskap. DN 001111

61 Konst: Begär utan skam och skuld DN 001104

62 Konst: Konsten som bränsle DN 001028

63 Konst: Brancusi bjuder motstånd DN 001022

64 Konst: Verkligheten som artefakt. Thomas Ruffs porträtt är anonyma, nyktra och totalt nollställda DN 001014

65 KONSTGUIDEN DN 001006

66 Konst: Med pojkaktig lust DN 000930

67 En fransk melankoliker DN 000919

68 Konst: Konstens betraktare står mitt i DN 000916

69 Konst: Klockan tickar mot döden DN 000909

70 Galleriet DN 000903

71 Konst: Ömsint och milt ironiskt DN 000902

72 Kultur essä: Performancedrottningen DN 000901

73 Galleriet DN 000830

74 UTSTÄLLNING: Ruskigt bra om ruskigheter. Brott står i centrum just nu på Magasin 3. Här finns skildringar av både det råa, fysiska våldet och mer svårfångade hot. DN 000824

75 FOTO: Den anonyme pionjären. Den legendariske fotografen Atget blir ett vapen i kulturkriget mellan Frankrike och USA DN 000821

76 Generation 00: Rätten att skapa konst tillhör alla. Dorinel Marc vill uppmuntra andra människor att ta sitt skapande på allvar DN 000819

77 KONST: Vad hände egentligen? Om minnet av ett trettio år gammalt rån. DN 000808

78 Fotografi som vågar vara beroende. Festivalen i Arles genomkorsas av måleri, reklam, film, ljud, text och grafik. DN 000729

79 Tidskrift: Vi får uppfinna boken på nytt. Bokens framtid diskuteras i två kulturtidskrifter DN 000712

80 Samla - håll galenskapen i schack Konstens regissörer ställer ut i kampen mot glömskan. Konst DN 000704

81 KONSTGUIDEN DN 000602

82 KONST: Konsten drar till stadsparken. I Moss i Norge deltar designer, konstnärer och arkitekter sida vid sida i den andra festivalen för nordisk samtidskonst DN 000527

83 Kultur/essä: Sophies dubbelspel DN 000518

84 Konst: När jaget sätts i gungning. Åsa Anderson Broms leker skickligt med videoteknikens möjligheter. DN 000517

85 Film med slumpfaktor. De interaktiva bilderna kan ännu inte konkurrera med spelfilm och dataspel DN 000510

86 KONST: Vår tids balsamering. Med hjälp av framkallningsvätskor blir de döda kusligt levande DN 000429

87 KONSTGUIDEN DN 000420

88 KONST: Uppror ur unga ögon. Ordlöshet har ersatt de knutna nävarna DN 000413

89 Konst: Efter diktatens tid. Konstnärerna på Iaspis förenas av ett lågmält intresse för det vardagliga. DN 000408

90 Krönika/Lars O Ericsson: Skilj på om konsten provocerar estetiskt eller etiskt DN 000327

91 Konst: Den nya ekonomins landskap. Patrik Karlström blottlägger den ekonomiska maktens bildspråk. DN 000325

92 Konst: Sju Monikor. Hästar, heroin och håriga hjältinnor. DN 000323

93 Konst. Fuktiga, köttiga grottor. Kort mellan skönhet och våld. Marilyn Minter vägrar visa det kvinnliga som "antingen eller". DN 000318

94 KONSTGUIDEN DN 000310

95 Foto: Chockar och lockar. Cindy Sherman är den första postmoderna konstnär som fått Hasselbladspriset. DN 000308

96 KONST: Generös, sinnlig skulpturkonst. Magasin 3 bjuder på en utställning där föremålen inte bara går att titta på utan även att lukta, smaka och höra på DN 000304

97 Konst: Varning för konst! Inför Melgaards pedofila fantasi hamnar konst och moral på kollisionskurs. DN 000226

98 KONST: Agerande och manipulerande. Datorn har huvudrollen när "Alien Intelligence" intar Helsingfors DN 000219

99 Galleriet DN 000213

100 Konst: Två konstnärer, två metoder. Flytande färg blir objekt - och objekt rinner ut. DN 000212

101 KONST: Inget kan tas för givet i Miks värld. Åskådaren involveras när videor, foton och levande människor ställs ut DN 000205

102 KONSTGUIDEN DN 000128

103 Inkast: Enkehuset kan tvingas slå igen DN 000125

104 KONST: Kluven vision av kärleken DN 000122

105 Konst: Melankolisk vardagspanik. Lars O Ericsson besöker nyöppnade Centre George Pompidou men den viktigaste samtidskonsten visas inte där DN 000115

106 Krönika/Lars O Ericsson: Tro eller inte tro på ondskan - det är frågan DN 000114

107 Söndag/tjugohundra: Galleriet DN 000102

108 3D-grafik. Besökaren slungas ut i en abstrakt cyberrymd. DN 991218

109 "Twin Peaks" i kubik. I Johan Zetterqvists röda cell drabbas man obönhörligen. DN 991211

110 Kulturbegrepp: Retorik DN 991206

111 Konst: Inte bara färg. Avspänd och full av humor bygger Andreas

Eriksson ett visuellt väggpussel. DN 991204

112 Konst: Mest väst i "Mirror's edge". Konstutställningen i Umeå är den mest spännande och uppdaterade som visas i Sverige just nu DN 991127

113 Konst: Med egensinnig konsekvens. Sophie Totties konst engagerar. DN 991120

114 KONSTGUIDEN DN 991119

115 Med sinne för minne. Douglas Gordon på Moderna. Vad kommer vi ihåg och varför? Den skotske konstnären söker svaret genom att sampla friskt ur välkända filmer DN 991113

116 Kulturbegrepp: Avatar [ava'ta:r] DN 991105

117 Konst: Abstrakt pionjär - men i hemlighet. Hilma af Klints måleri i dess fulla bredd visas på Liljevalchs konsthall. DN 991104

118 Kultur/essä: Innan samhällskontraktet skrivs DN 991103

119 Konst: Absurda apparater. Truls Melins skulpturer går inte att greppa med förnuftet DN 991029

120 Öst talar till väst med nya röster DN 991021

121 Kulturbegrepp: fraktal [frak'ta:l] DN 991014

122 Konst: Första utställningen i nya hallen. Kasimir Malevitj är det abstrakta måleriets mästare DN 991014

123 Kulturbegrepp: Kitsch [ki'ttsj] DN 991011

124 Konstguiden DN 991008

125 Kulturbegrepp: Dokusåpa [`dåkku`så:pa] DN 991005

126 Monstruösa porträtt kolliderar DN 991002

127 Personval. Medarbetare rekommenderar: Läppstift till alla damer och herrar DN 990929

128 Kulturbegrepp: Metafor [meta'få:r] DN 990928

129 Konst: Hemmets sötma och livets totala absurditet. Lars O Ericsson ser en välgörande avskalad installation med en lägenhet och en vansinnesdansande halmdocka. DN 990925

130 Debatt/Moderna: Konstinköp. Är video inte substantiellt? DN 990924 m.fl.

131 Krönika/Lars O Ericsson: Moderna museet blickar mot nästa århundrade DN 990922

132 Kulturbegrepp: Entropi [entrå:'pi:] DN 990921

133 Videotoppen i Venedig DN 990921

134 Konst: Prickigt. Yayoi Kusama mixar surrealism, expressionism, minimalism och popkonst DN 990915

135 Nedslag/Moderna museet: Konstsymposium. John Weber om den amerikanske minimalisten Robert Smithson DN 990914

136 KULTURBEGREPP. Sublim DN 990911

137 Drillning pågår under soffbordet DN 990907

138 Kulturbegrepp: performativ [pärfårma'ti:v] DN 990905

139 Konst: Imponerande konsekvens. Clay Ketter vänder på begreppen. På ett plan undersöker han konstens historiska gränser, på ett annat den framväxande globala monokulturen DN 990904

140 Debatt: Ut ur konservburken. Lars O Ericsson frågar sig varför just Stig Larssons råhet och vulgaritet skulle leda till drunkningsdöden DN 990831

141 Galleriet DN 990820

142 Konst: Magrittes föremål skriker högt. Louisiana har åstadkommiten skärpt utställning som visar konstnärens mindre kända sidor. DN 990814

143 Jag är inte konstkritiker DN 990813

144 Debatt: Det finns en ny offentlig konst DN 990812

145 Vi börjar om: Om politikens gränser. John Stuart Mill ville göra människan till herre över sin egen kropp och själ. DN 990811

146 Avs/Helsingfors: Helsingfors nya ansikte DN 990807

147 Maria Lind om Maria Lind DN 990806

148 Konstnären: Konst för betraktarens fantasi. Yoko Onos arbeten är ofta uppbyggda som grundstrukturer som förutsätter medskapande för att fullbordas. DN 990730

149 Krönika/Lars O Ericsson: Modernitetens flygdröm har tappat luften DN 990723

150 Konsten åt folket!: Stela monument från förr. Lars O Ericsson efterlyser en offentlig konst där samtidens tekniker bereds plats. DN 990719

151 Konst/Kategori: folk i 25-35-årsåldern. Julian Opie undersöker hur långt bilder av människor kan förenklas DN 990708

152 Förförisk fransk nutidskonst. Lars O Ericsson ser en utställning som går förbi fixeringen vid objektet och vänder sig till alla sinnen. DN 990703

153 En ny bok: Tjuvtitt i konstens nyckelhål. I "Konstens anspråk" får konstnärerna tala själva, skriver Lars O Ericsson DN 990612

154 Tredje sidan: Barndomen som försvann. Lars O Ericsson har läst en angelägen bok om barndomens förvandling DN 990528

155 Till saken/spegeln: Helvetet är ett rum utan speglar. Lars O Ericsson reflekterar DN 990523

156 Konst: Idealkvinnan är kort DN 990522

157 KONSTGUIDEN DN 990514

158 Konst: Frust, stånk och våta mular. Per Maning får välbekanta tamdjur att framstå som namnlösa urdjur DN 990508

159 Debatt: Den s k verkligheten. Det finns inga nakna möten, hävdar Lars O Ericsson i ett svar på Per Lysanders inlägg om Noréns pjäs "Sju tre". DN 990507

160 Konst: Hattmakaren går igen. Shimon Atties fotografier från Berlin manar fram det evigt aktuella våldet DN 990430

161 Konst: De tio sista ensamma åren i ett liv. Lars Traegdes "Eliassens samling" är en ovanligt helgjuten debututställning. DN 990424

162 Konst: Även bildkonsten är föränderlig. Det blir allt vanligare att publiken möts av resterna från vernissagens happening. DN 990422

163 Konst: Sväva med måsar. Carsten Höllers värld är fylld av fantasifulla leksaker DN 990404

164 Konstguiden DN 990401

165 Mitt ibland oss vanliga. Lars O Ericsson ser brittisk samtidskonst som håller ett hårt grepp om vardagen DN 990330

166 Konst: Tankemönster på drift. Roxy Paine visar naturen som konst och konstverket som natur. DN 990319

167 Konst: När avantgardet ännu var möjligt. Föregångaren Rodtjenkos enkelhet och stränghet visas på Moderna museet. DN 990310

168 Debatt. Klyftan är ett hälsotecken. Konstens uppgift är att visa det som ingen vill se, menar Lars O Ericsson. DN 990308

169 Konst. Skidan slinter för mumien DN 990305

170 Krönika/Lars O Ericsson: Föraktet kan finnas hos oss alla DN 990225

171 "Love is the Devil" Mörk film om kärlekens smärta DN 990219

172 Bland blommor och bin. Fullt med växter och djur i konsten men knappast någon återgång till naturen. DN 990219 

173 Konstguiden Varje vecka listar en av DN:s konstkritiker sina favoriter. DN 990219

174 Konst: Maskinernas fångar. Chris Burden fortsätter envetet att reflektera över vår teknikdominerade, grabbiga värld. DN 990211

175 Tidskriften. Ur askan i elden. Otydligt om Ernst Jünger. DN 990207

176 Foto. Titta på voyeuren DN 990202

177 Galleriet DN 990131

178 Konst: Balett av motsatser. Steven Bachelder vrider och vänder på allt. DN 990129

179 Sköna, roliga plastmappar. Magnus Bärtås och Stina Brockman ställer ut. DN 990122

180 Debatt: Riv murarna inom filosofin DN 990112

181 Till saken: Unna dig en hemmabio DN 990109

182 Konst: Kopior och begär Matts Leiderstam använder gaykulturens koder. DN 981220

183 Konstguiden Varje vecka listar en av DN:s konstkritiker sina favoriter. DN 981211

184 Vilde Pollock satte färg på rytmen. Utställning på MOMA i New York. Lars O Ericsson analyserar amerikanen som vägrade följa den europeiska stilen. DN 981129

185 Konst: Förbjudna fikon. Mode, kosmetika och konst i en t-tröja DN 981115

186 Konst = målade tavlor DN 981112

187 Galleriet DN 981108

188 Konst: Bokstävernas knyckiga gång. Schweizaren Rémy Zaugg lurar ögat att se syner DN 981030

189 Konstguiden DN 981030

190 Konst: Pippi Långstrump på tebjudning. Henrietta Lehtonens arbeten är könspolitiska men ömsinta. DN 981026

191 Konst: Det stora tomatkriget. Arkipelag gör en värdig sorti, skriver Lars O Ericsson. DN 981025

192 Konst: Samhällskritik med ljuddämpare. Gregory Crewdson balanserar skickligt mellan fiktion och verklighet DN 981016

193 Konst: Ärrade abstraktioner. Anders Widoff lägger ut spår. DN 981006

194 Foto: Tragikomiska möten. Lars Tunbjörk skildrar kontorsmiljöer med en osviklig blick för det absurda. DN 980927

195 Replik: Elliott blandar bort korten. Nu råder den kreativa fiktionen. DN 980926

196 Konstguiden. Varje vecka listar en av DN:s konstkritiker sina favoriter. DN 980925

197 Krönika/Lars O Ericsson: Det börjar växa mossa på "Huset Elliott" DN 980921

198 Konst: Besatt av naturen. Henrik Håkansson utforskar glappet mellan djungel och trädgård DN 980918

199 Konst: Kulturhuvudstadsår varje år. Lars O Ericsson går gallerirond i Stockholm. DN 980910

200 Konst: Storstaden är allt på en gång. "Memento Metropolis" är en skickligt orkestrerad utställning om civiliserad natur DN 980903

201 Slutreplik. Anakronismer Till frågan om Lottos kvinna. DN 980826

202 Konst: Pucklar och bilringar. Lars O Ericsson ser den 4:e upplagan av "Arkipelag" DN 980821

203 Konst: Inte stillbild, inte film, något tredje. Duane Michals använder kameran för att skapa andra verkligheter DN 980818

204 Galleriet DN 980802

205 Konst: Humor och mild eller vass ironi. Utan de homosexuella, lesbiska och bisexuella stannar stora delar av konsten DN 980729

206 Tänk 2000: Internet förändrar konsten. Bredbandsteknik kommer att göra det möjligt för nätkonstnärer att skapa allomslutande interaktiva upplevelserum DN 980720

207 Lustens och smärtans trådar. Lars O Ericsson ser en utställning med sällsam poetisk lyskraft DN 980605

208 Konst: Globalt ljus över Norden. Samtida gränslös konst ska åter sätta norska Moss på kartan DN 980529

209 Tredje sidan: Från pensel till apparat. Flimrande, rörlig, flytande och flyktig - den samtida konsten går sällan att ta på. Lars O Ericsson ser hur världen löses upp inför våra ögon DN 980526

210 Konst: Har framtiden någon framtid? Lars O Ericsson ser en spännande utställning i en betongtunnel DN 980524

211 Konst: Monokrom leklusta. Jackie McAllisters konst gör betraktaren på gott humör. DN 980519

212 Till saken/penna: Evigheten får vänta! DN 980517

213 Konstguiden DN 980508

214 Intelligenta former. Future Systems miljöer är en nyutopisk hyllning till rymden DN 980508

215 Utställning: Med oklar lösning. Sammansatta konstverk ställer frågor men ger bara svar i diskussionen om postmodernismen DN 980504

216 Refuserade, trösta er DN 980502

217 Konst: Med Marthe i badkaret. Koloristen Pierre Bonnard är för ögat vad Proust var för minnet. DN 980426

218 Konst: Våldet finns tatuerat på ytan. Martin Sjöberg mixar Ikeagarderober med rasistiska övergrepp på Bildmuseet i Umeå DN 980418

219 Konst: Romantisk betong DN 980403

220 Konstguiden DN 980327

221 Arkipelag, andra upplagan. Lars O Ericsson hittar några riktiga toppar när han vandrar runt på sju Stockholmsmuseer DN 980320

222 Konst: Drömska berättelser, malörtsbitter svärta DN 980319

223 Konst: Karga berättelser. Tracey Moffatts realism handlar inte om avbildning DN 980306

224 Galleriet. DN 980301

225 Konst: Skönhet och död. Konstakademien visar 24 brittiska konstnärer DN 980220

226 konstguiden Varje vecka listar en av DN:s konstkritiker sina favoriter. DN 980213

227 Tredje sidan: Med eller utan innehåll. Vad betyder egentligen Andy Warhols bildkonst? frågar Lars O Ericsson DN 980212

228 För samlingarnas skull. Men konsten måste fortfarande presenteras på nya sätt DN 980208

229 Konst: Francis Bacon - köttets målare. Ett av efterkrigstidens mest inflytelserika konstnärskap i imponerande utställning på Louisiana. DN 980129

230 Som blixtar i bullrigt kulturhuvudstadsår. Ingela Lind och Lars O Ericsson vandrar runt på sju icke-konstmuseer och ser på konst DN 980123

231 Rörelser i konsten. Lars O Ericsson om videons genombrott i genrehybridernas decennium DN 980118

232 Till saken: Alla har en, de flesta har många DN 971216

233 Konstguiden. Varje vecka listar DN:s konstkritiker sina favoriter. Denna vecka: Lars O. Ericsson DN 971212

234 Humor med svartbränd undersida. En utställning för alla som vill få sina illusioner krossade DN 971207

235 Konst: Dröm om en blå himmel. Spencer Finchs utställning är en hommage till Strindbergs djärva fotokonst DN 971128

236 Konstvärlden gör rockad DN 971127

237 Porr som lam konst. Richard Kerns fotografier är skickliga men konventionella. DN 971121

238 Odysseus (2): En härlig historia DN 971113

239 Konst: Självporträtt i vinyl DN 971112

240 Konst: Konst är politik är öde är manlighet. Jo, det finns en tysk 1900-talskonst, skriver Lars O Ericsson. Men var är kvinnorna DN 971107

241 Konst: Resa bland genrer. Niklas Eneblom ställer ut en roadmovie med bilar, brudar och booze DN 971031

242 Konstguiden DN 971031

243 Det synligas obscenitet. Helmut Newtons foto är en välputsad spegel för betraktarens voyeurism DN 971026

244 Sorgsna klänningar DN 971024

245 Jag har haft tur två gånger i livet. Torsten Andersson har fått Rolf Schockpriset, ett "Nobelpris" i konst. Lars O Ericsson har träffat konstnären som äntligen hittat hem i samtiden DN 971023

246 Konst: Avstamp från poröst fundament. Varför bygga en utställning på ett geografiskt koncept? undrar Lars O Ericsson DN 971012

247 Konst: Ingen försoning utlovas DN 971003

248 Roy Lichtenstein död DN 971001

249 Minimalism och taffligt måleri. Båda vill överskrida det materiella DN 970928

250 Konstguiden. Varje vecka listar DN:s konstkritiker sina favoriter. Denna vecka: Lars O Ericsson. DN 970919

251 Konst: Minerad historia. Mikael Lindgren iscensätter en svidande satir över Sverige DN 970915

252 Konst: Där människor varit. Mikael Lundbergs bilder har ett sociopolitiskt perspektiv DN 970905

253 Stillsam höststart. Inga riktiga höjdare när konstsäsongen drar i gång DN 970827

254 Konst: Ett rent helvete DN 970822

255 Debatt: 70-talet översatte teori DN 970725

256 Konsten vidgar sitt fält. "Kairos" höjer den intellektuella nivån DN 970718

257 "Midvinterblot" återköpt DN 970709

258 Bitande hugg döljs i humor. Sigmar Polke gav den tyska efterkrigskonsten en ny identitet och inriktning DN 970706

259 Till saken: Den lilla skiten DN 970629

260 Handlingens konst DN 970628

261 Norden lyser i Venedig. Den svenska samtidskonsten står sig bra i internationell konkurrens DN 970619

262 Venedigbiennalen: Nordisk styrka i Venedig. 47:e biennalen. Den skandinaviska samtidskonsten har för första gången chansen att bryta igenom uppmärksamhetsvallen DN 970613

263 Galleriet DN 970608

264 Ljus, och svärta från L.A. Amerikansk västkustkonst fyller Louisiana DN 970523

265 Konst: Spekulativ katolsk kitsch. Andres Serranos bilder är tekniskt skickliga men fulla av klichéer DN 970515

266 Redo att lyfta. Truls Melin släpper loss en pojkaktig "barnslighet" DN 970509

267 Tidskriften: Kreativ och respektlös. Vad konstvärlden kan lära av Pontus Hulten DN 970506

268 1997 års män är kvinnor. Lars O Ericsson hoppar till på Färg och Form DN 970426

269 Konst: Gult och blått i långa trådar DN 970420

270 Kropp uppstår ur yta. Lars O Ericsson har sett två utställningar av Robert Lucander och Marcus Eek DN 970411

271 En plats där världar skapas. Konstruerad och kontrollerad verklighet trenden på Whitneybiennalen DN 970327

272 Vår tids väggbonader. I dag är videokonst lika självklart som oljemålningar DN 970321

273 Beblandningar: Konstnärlig ormgrop. Kommunikation står i centrum för den nya konsten DN 970307

274 Djärvt hängt landskap. Sämre kvalitet på Konstmässan, men specialutställningarna är värda att se DN 970305

275 Påtaglig tvetydighet. Maria Friberg gestaltar den fysiska närhetens dubbla bottnar DN 970228

276 I eller utanför helvetet. Stina Ekmans "Bur" är en bild av fångenskap DN 970214

277 Ju mindre desto bättre. Aschenbrenners trick är tomma DN 970208

278 Konsten ser dig. Tillfälligheterna står i fokus DN 970131

279 Summan av förstörelsen. Felix Gmelin ställer ut kärleksfulla rekonstruktioner av vandaliserade verk DN 970124

280 Bakom lackad plast. Lars O Ericsson ser en provkarta på ung konst i dag DN 970117

281 Totalt ansvarslöst måleri. Så urspårad därför så bra DN 970112

282 En värdig julgran. Bill Wurtz och Maria Lindberg visar "skräpkonst" DN 961220

283 Här hålls slumpen i schack. Kirsten Ortwed förenar form med formlöshet DN 961215

284 Boktips från kulturredaktionen DN 961210

285 Poetiska rullar och laddade skulpturer. Lars O Ericsson har sett två konstutställningar som genljuder av öronbedövande tystnad DN 961130

286 En väl iscensatt sjaskighet. 90-talets avancerade modefotografi upphäver gränsen mellan högt och lågt, mellan konst, mode och reklam DN 961124

287 Måleri efter måleriet. Smittsam lust och spänningsfyllt spel i Nina Roos och Anders Widoffs konst DN 961122

288 När det privata kliver in i det offentliga. "Reternity" skapar en fräsch luftficka i ett kvavt och mumifierat Nationalmuseum DN 961115

289 Da-da, ma-ma, la-la DN 961108

290 Klädskåpet som skelett. Tiden har hunnit i kapp Axel Liebers en gång udda materialval DN 961031

291 Förträngda filer DN 961030

292 Krönika/Lars O Ericsson: Flykten från nutiden DN 961027

293 Visuell varning. Dawid visar skenbart enkla målningar i mönjerött DN 961025

294 Befriad fotografi. Man Ray älskade förklädnaden och erotiken DN 961020

295 Nyenkla bildkannibaler. Lars O Ericsson ser tre aktuella utställningar i Stockholm DN 961011

296 I Florens paras två världar. Konsten och modet tränger in i varandra DN 961006

297 Mot en rörlig konst DN 960927

298 Det stora grå DN 960926

299 Prejar vårt tänkande. Transkulturella konstnärer utforskar och gestaltar gränszoner DN 960921

300 Punk under kristallkronan. Carina Gunnars röda interiör är en estetisk psykos DN 960913

301 Upp och ner, ut och in, bak och fram DN 960907

302 Tidskriften: Teddy hatar jazz. Theodor Adorno ogillade förflackningen i kulturindustrin DN 960903

303 Hejdlös absurdism. Lars O Ericsson går säsongens första konstrond DN 960830

304 Hoppers rum varma fast kalla. Lars O Ericsson sätter punkt för debatten om Edwards Hoppers måleri DN 960822

305 Humanistisk armé invaderar Magasin 3 DN 960821

306 SIKSI fyller upp kostymen DN 960818

307 Konstens Don Quijote DN 960816

308 Galleriet DN 960716

309 En fotograf för 90-talet. Wolfgang Tillmans skildrar nuet DN 960715

310 En kaskad av droppar DN 960708

311 Hur konst blev konst. 1800-talets handböcker har format vår konstsyn DN 960612

312 KÖPENHAMN 96: Konsten som försvann DN 960603

313 Louisiana röjer för samtiden DN 960523

314 Splittrade identiteter DN 960518

315 Över alla gränser på Konstfack DN 960515

316 Den nya viktlösheten. Lars O Ericsson har sett fyra lättrörliga konstutställningar DN 960511

317 Iscensätter vardagens stilla vansinne DN 960504

318 Bilder där tiden står stilla DN 960419

319 Inifrån kamerahuset DN 960414

320 Digitala bilder med poesi DN 960410

321 Byrne hyllar livet DN 960329

322 Videokonsten rör sig, men gör kritiken det? DN 960328

323 Höjd beredskap anbefalles. Dan Wolgers imponerar på en stor retrospektiv DN 960315

324 Bild och motiv flyter samman DN 960309

325 Charlotte Gyllenhammar ser sig i spegeln DN 960307

326 Tredje sidan: Stormen var på väg. "Berlin-Moskva" är en virvelvind av konst och politik DN 960306

327 Svindlande sug. Jens Fänge målar bräckliga ting - Tracey Emin ställer ut sig DN 960301

328 Tidskriften: Filmtexter från Skuggornas Rike. Tidskriften Aura om filmdebatten i Ryssland för hundra år sedan DN 960229

329 Konstloppet inte kört DN 960225

330 Besatt av bilder. John Baldessari ställer ut i Oslo DN 960223

331 Lekfulla Napoleon fantasier DN 960219 

332 Ideologiska dimridåer. Lars O Ericsson om form och konvention DN 960213

333 Oroväckande koncentration DN 960209 

334 Swedenborg är lös DN 960206

335 En diffus sorg. Anne Thulin sprider ut sig själv DN 960127

336 Identitetens motsatser DN 960119

337 Hundra starka kort lyft för museum. Storslagen donation till Moderna museet av Irving Penn DN 951230

338 Formen har gått förlorad. Torsten Renqvist ifrågasätter Lars O Ericssons estetik DN 951228

339 70-talslacker åter i hetluften DN 951222

340 Konstnärlig parfym DN 951207

341 Simulerad natur DN 951201

342 De sänder fel signaler DN 951201

343 Mer desperation än uppror. Liljevalchs visar tyskt måleri från det kaotiska livet under Weimarepoken DN 951127

344 Med 600 års måleri flåsande i nacken DN 951119

345 Det gamla fotot är på väg att bli historia DN 951114

346 Gilles Deleuze död DN 951109

347 När perversionen blir det normala. Lars O Ericsson ser en installation av Peter Hagdahl DN 951108

348 Två kronor provocerar mer än homoerotik DN 951101

349 Intermoderna museet? DN 951025

350 Smygande och klibbiga hot DN 951020

351 Små grodor svåra att se DN 951018

352 Männen kommer och går DN 951015

353 Skymning inför apokalypsen DN 951013

354 Mamma skickar paket med livets nödtorft DN 951007

355 Alla är vi databarn DN 951003

356 Råmaterialet förenar. Roligt möte mellan popkonst och minimalism DN 951002

357 I terrorns väntrum DN 950922

358 Replik: Skum gråzon DN 950921

359 Bilder av Christos storhet DN 950914

360 I den suveräna enkelhetens gestalt DN 950908

361 Tredje sidan: Rum i världens mitt. Erwin Panofskys bok om perspektivet på svenska DN 950907

362 Vardagen som fossil DN 950903

363 Fyra industribilder utan förvarning. Tuija Lindström frestar gränsen för konstnärlig trovärdighet DN 950902

364 Lemmar med sötma DN 950829

365 Erotisk trotsålder. Lars O Ericsson på biennal i Helsingfors DN 950826

366 Dåsig i Paris DN 950803

367 På gränsen till avgrunden. Lars O Ericsson ser Robert Morris i Paris DN 950729

368 Den demokratiske Christo DN 950727

369 Christo på nätet DN 950721

370 Pornografi och populär konst. Couberts gömda och berömda originalmålning ställs ut i Paris DN 950719

371 Frirum för olidlig lätthet. Avgångselever från konsthögskolan i Umeå ställer ut DN 950609

372 Målar synlig materia. Håkan Rehnberg och Johan Scott ställer ut DN 950530

373 Föreställningar i gungning DN 950526

374 Bort över haven. Bilder av sjöfolk, hamnar och skeppsbyggeri DN 950512

375 En orgie i glänsande, förföriska ytor DN 950511

376 Text blir idékonst. Konceptkonstnären Joseph Kosuth ställer ut DN 950502

377 75 vänner i en box DN 950426

378 Nlje först med banbrytande videokonst DN 950419

9 Personliga drömmar om det stora äventyret DN 950407

379 Mediernas tystnad hindrar inte . . . DN 950405

380 Osorterat men intelligent DN 950402

381 Mer än bara blått DN 950331

381 Tredje sidan: Datakonst i cyberrymdens Las Vegas. Lars O Ericsson om datorkommunicerat måleri och estetikens mörka framtid DN 950330

38 Uppkäftigt bortom god smak DN 950317

385 Ljus humor förenar. Gungande skrivbord och lockande hårskulpturer DN 950307

386 Smart Show - en orgie i kroppar DN 950304

387 Våldsamt eller stillsamt mot måleriet DN 950226

388 Kritikerns rätt DN 950221

389 Världskonsten till Helsingfors. Samtida internationell konst är djupt engagerad i sociala och politiska frågor DN 950217

390 Privilegierat språkrör för de fattiga DN 950212

391 Hejdlös Eco inte PC DN 950208

392 Realism förklädd i slöjor. Lars O Ericsson om Spencer Finchs och Monika Nyströms konst DN 950203

393 Tidskriften: Paletten bjuder på engelsk blandning DN 950129

394 Medveten men inte politiskt korrekt DN 950120

395 Armbrytning i rött. Ola Billgren på Moderna dansteatern DN 950112

396 Tredje sidan: Modernismen som fängelse. Människan stängdes inne i ett rum av abstraktioner DN 941229

397 Jord ger liv. Jonas Fältman debuterar DN 941217

398 Dödlig fara för farliga barn DN 941209

399 Manlig ångest och vånda DN 941203

400 Våldsam skörhet. Dubbla koder på två aktuella utställningar DN 941125

401 Tankar om stafflikonst DN 941121

402 Kurvig avloppskonst. Allvarliga och roliga installationer av Peter Johansson DN 941120

403 Bilder av ljus. Måleri och fotografi DN 941111

404 Den gamle Platon vädrar morgonluft. Lars O Ericsson från cyberspacesymposium på Kulturhuset i Stockholm DN 941106

405 Vardagskonst. OK att vara slapp och tråkig DN 941104

406 Tredje sidan: Den ruttnande skönheten vrider sig i ångest. I d ekadansens tid vill konstnären konservera sina döende drömmar i formalin DN 941021

407 Den digitala konsten anfaller DN 941020

408 Spel med koder DN 941014

409 Naturvarelser i kulturens rum DN 941013

410 En svartsyn som förenar DN 941011

411 Elektroniskt museibesök DN 941006

412 Flyktig konst med bensprattel DN 941004

413 Legobygge i vuxenstorlek. Ett rum med doft av oskuld och arsenik DN 941003

414 För vida revir. Lars O Ericsson granskar Kulturhustes satsning DN 940930

415 Vågad målare, tanig kritiker DN 940912

416 Glittrande steg. Malmöutmanar Stockholm DN 940903

417 Citattecken på lång resa DN 940830

418 Ett monster mellan struktur och kaos. Bygget på överdäckningen av Söderleden står stilla DN 940827

419 Andres Serrano DN 940814

420 Här utspelas verklighetens såpoperor. Bostadsbyggandet speglar folkhemmets uppgång, storhetsstid och fall DN 940722

421 Brevkonst från hela världen visuell kakafoni DN 940714

422 Galleriet DN 940703

423 Tre tuffa herrar i lysande senkommen utställning DN 940622

424 Dråpligt och dekorativt när Warhol målar abstrakt.

"Pissmålningar" och "påskkort" på Rooseums utställning DN 940617

425 Tillbakadraget. Agnes Martins minimalism DN 940610

426 Ett medium icke en teknik DN 940601

427 Brittisk skulptur som ger mersmak DN 940527

428 Våld utan indignation. Prövande hållning i Fototriennalen i Uleåborg DN 940520

429 Guldgruva för Warhols fans DN 940516

430 Brancusi hyllad med minimalism. Malmö konsthall nyinvigd DN 940515

431 Avvikande röst vid frontlinjen. Dick Bengtsson på Lunds konsthall DN 940504

432 Bomullstops och silikon blir till konst DN 940427

433 Avståndet upphävs - där är här. Konstnärliga repliker i ett samtal över nationsgränserna DN 940422

434 Skuggspel. En målnings sociala liv DN 940415

435 Skrockande papegoja och pengasex värda att se DN 940408

436 Okunnigt och mästrande. Ludvig Rasmusson ljusår från dagens konst DN 940331

437 Legering av estetik och ekonomi DN 940329

438 Tvivlande kameleont. Gerhard Richter misstror alla estetiska utopier DN 940318

439 Få korn på livlös mässa DN 940309

440 Medvetandet slirar. P G Thelander visar sitt fiktiva universum DN 940304

441 Män granskar manliga myter. Tre utställningar om "grabbkonst" DN 940227

442 Pigment och spackel. Tre utställningar med radikala anspråk DN 940218

443 Fattigdom, flykt och protest i Tapies smältdegel DN 940207

444 Exil ger distans till Ikea DN 940130

445 Målerisk arkitektur på Enkehuset DN 940120

446 Linde måste släppa greppet DN 940113

447 (Ingen rubrik) DN 940102

448 Konsten är inte tidlös DN 931230

449 Krisen på Konsthögskolan är djup. Utbildningen är föråldrad även i svenskt perspektiv, hävdar Lars O Ericsson DN 931223

450 Distans, humor och fiktion DN 931210

451 Barndomsminnet av en frukost i det tomma DN 931206

452 Vasst spel DN 931126

453 Man vid kvinna DN 931124

454 Cementera inte könsrollerna. Ingamaj Beck intervjuar tio kvinnliga konstnärer DN 931119

455 Sträng logikers lek med geometrin DN 931118

456 Stolen fryser. Anders Widoff och Karen Knorr DN 931112

457 Popkonsten redan historia. Roy Lichtenstein ställer ut 30 års provokationer DN 931027

458 Hos bildernas kannibaler. Bilder i bilder(1): konst görs av konst DN 931017

459 Kvick i jord DN 931017

460 Kroppen som fodral för människans ide DN 931015 M

461 Lågmält pysch DN 931009

462 Dödens ö ger svalka och frihet. Waldemarsudde visar Arnold Böcklins artificiella värld DN 931008

463 Gungfly bortom tämjning DN 930924

464 Konsten är utlokaliserad. Slumpen styr i "Spelets regler". Vitala tilltag DN 930917

465 Telefonkonst DN 930913

466 Djupt osäkrande för publiken DN 930910

467 Identiteten flyter DN 930904

468 Högt och lågt i lekfull krock. Motsatsernas målare Donald Baechler ställer ut i Stockholm DN 930901

469 Tredje sidan: Konsten ger skavsår i hjärnan. Lars O Ericsson om Rosalind Krauss och modernismen DN 930817

470 Teknologisk kitsch DN 930808

471 Provinsen slår tillbaka DN 930804

472 Fräschare än på länge DN 930727

473 Väst är inte längre bäst DN 930721

474 Upplösning och död i Venedig DN 930617

475 Det tysta våldet möter sitt motvåld DN 930602

476 Passen är klara. Ett nytt konungarike är utropat DN 930514

477 Mellan tarmar och text. Intrikata "passager" på Rooseum i Malmö DN 930507

478 Maktens innersta rum DN 930423

479 Ska gud ta över sedan DN 930407

480 Sjöberg i självvald roll som "outsider" DN 930407

481 Förtryck i mikro. Väggarna på Enkehuset vrålar på högsta volym DN 930402

482 Tolka inte den vita kvadraten DN 930326

483 Korrigera historien. Konstrapport från London DN 930319

484 Som wettex DN 930319

485 Rakt in i väggen. Den totala stumheten provocerar DN 930312

486 Bilder med stor sprängkraft DN 930303

487 Svindlande tapeter. Två tyska videoinstallationer DN 930219

488 Galleriet: Ulf Rollof DN 930214

489 Lockad av fallet DN 930212

490 I omsorgens värld DN 930124

491 Varken födda eller ofödda DN 930122

492 Metallisk musik DN 930117

493 Satiren som vapen DN 930115

494 Tidskriften: iNDEX finner form DN 930112

495 Trots och dödslängtan. Francesca Woodman svävar vid en avgrund DN 921211

496 Vad är det för politiskt med en knuten näve? DN 921206

497 Besk sanning i socker Internationell, politisk konst i Borås DN 921204

498 Tredje sidan: Renheten luktar illa. Mondrian och Kandinsky målade utkast till det perfekta samhället DN 921202

499 Multiplar utan sorg DN 921120

500 På kryss bland grynnorna i begreppssystemet DN 921116

501 Där Flux är, där rör det på sig DN 921113

502 På gränsen mellan offentligt och privat DN 921023

503 Skräpigt banala föremål DN 921016

504 Fräcka ben rakt i vädret. Tretton konstnärer har gjort uppkäftiga intrång i Botkyrka kommunalhus DN 921009

505 Suddig yta. Björn Ross osäkrar verkligheten DN 921002

506 Professor Johansson och Tant Lagom. En utställning om "det vanligas" problematik DN 920924

507 Landskapet som natur och elektronik DN 920922

508 Masker utan baksida DN 920904

509 Duchamp i badskor står i duschen DN 920828

510 Tom piedestal och nolla av björk. Baltisk konst i dialog med omvärlden på Sveaborg DN 920814

511 Vildsint och flyktigt 60-tal. Legendarisk konstepok visas i Köpenhamn DN 920802

512 Konst åter i smöret DN 920728

513 Det är aldrig långt till rännstenen. Konstnären Jeff Wall ser det västerländska samhällets sjuka punkter DN 920726

514 Tidskriften: Rappt fanzine i tiden DN 920525

515 Vem förvaltar idealen. Konsthögskolans elever undersöker utopierna DN 920522

516 Det "nya" inte = kvalitet DN 920519

517 Harmlös konst i gammal tappning DN 920508

518 Vem grillas i rutan DN 920502

519 Bildkannibal skapar nytt av sina offer. Sherrie Levine parasiterar fräckt men kärleksfullt på klassikerna DN 920426

520 Rysk kaviar blir oätligt avfall. Herold driver och skämtar med allt, skriver Lars O Ericsson DN 920418

521 Man tager vad man haver DN 920410

522 Meningslös konstproduktion. Kostabis konst är ett symptom på en perverterad konstmarknad DN 920403

523 Idealskulpturer på rad. Byars polerade stenkroppar i Stockholm DN 920330

524 Amöbor i trä saknar bett DN 920320

525 Vanan bryts av glappet. Klyvnaden genom fyra ögon DN 920313

526 Sanningen är namnlös DN 920306

527 Normaliseringens osynliga tvång DN 920228

528 En hund begraven. Rapport från konstmässan i Madrid DN 920221

529 Vinnare och förlorare. Lee Jaffe på Moderna museet DN 920207

530 En spark. Ulf Svensson-Robé och installationskonsten DN 920205

531 Fotografi bortom traditonell norm DN 920129

532 Laddade fetischer. Polemiskt och romantiskt på Fotograficentrum DN 920124

533 Materialiserade mellanrum. Lars O Ericsson ser två debututställningar DN 920120

534 Svensk hägring i Paris DN 920115

535 Komplex stillhet. Robert Wilson på Centre Pompidou i Paris DN 920110

536 Lägg inte ribban för lågt. Giacometti bröt med modernismen och blev tidlös DN 920103

E. Övrig kritik

Perioden 1989-1994 var jag också recensent i den amerikanska konsttidskriften ARTFORUM i New York, för vilken jag skrev ett 30-tal artiklar som dock inte tas med här.